ØLSMAGNING

Ølsmagning i Assens Marineforening lørdag den 25. maj 2024 kl. 11-13.

3 maritime foreninger i Assens – Assens Marineforening, foreningen for Assens Gl. Bagfyr og Assens Sømandsforening havde i fællesskab arrangeret en speciel øl-smagning i Assens Marineforening lørdag den 25. maj 2024.

32 medlemmer fra de forskellige foreninger havde meldt deres ankomst.

Den lokale amatørbrygger Ole Aabro Hansen fra Aa havde tilbudt at levere sit hjemmebrygget IPA(India Pale Ale), London Ale, Skotsk Ale og en Porter – brygget lokalt og med en speciel lokal variation.

Desuden havde andre lokale producenter tilbudt at levere lidt fast føde som supplement til smagning.
Helge Andersen leverede lækker lokal produceret leverpølse, salami og hjemmerøget filet.
Lene Lohmann havde bagt lækkert rugbrød og Poul Nielsen havde leveret lokal rygeost med pynt.
Søren Edlefsen leverede lokal krydderfelt som bindemiddel mellem rugbrødet og pålægget.
Efter sidste års megen kritik blev der i år anvendt smør under rygeosten.

Ole – brygmesteren – leverede en flot fortælling om alle produkterne – specielt IPA’en fik megen omtale. IPA blev i gamle dage kun drukket af overklassen. IPA’en var derfor på forskellig måde ny for deltagerne. Desuden kom han med et fyldestgørende foredrag om de andre produkter – krydret med fortællinger om hans samarbejde med Refsvindinge Bryggeri (kendt for Ale. Nr. 16).

Ingen af deltagerne var efter foredraget i tvivl om hvordan produkterne var produceret – herunder anvendelsen af humle og forskellige gærtyper.

Ole Aabroe Hansen er cand. mag i dansk og historie – og det med historie – det fik alle deltagerne bevis for.
Et flot foredrag med mange perler af humoristiske bemærkninger.

Deltagerne fik virkelig smagt på de 4 forskellige produkter – og man må konstatere, at smagning gav en god appetit. Den lokale produceret faste føde blev indtaget i store mængder.

Det var glædeligt, at der også deltog ledsagere. Nogle af medlemmerne havde benyttet dagen til for en flad 50’er at invitere ledsageren på frokost og fri bar.

Et særdeles vellykket arrangement – og der var flere opfordringer om, at ”noget sådant kan man godt gentage til næste år”. Det var anden gang arrangementet blev afholdt – så nu kan det vist nok kaldes en tradition.

Humøret var højt – tørsten og sulten var også til stede i stort omfang.

Som afslutning blev der budt på en Vestfyn Classic (også lokal) for at få rette smagsløgene tilbage til udgangspunktet.