TRONSKIFTE

Jan Lohmann og John Pedersen
Jan Lohmann viser faget.

Tronskiftet d. 14. januar 2024

Alle, der overværede Dronning Margrethes nytårstale 2023 fik vist en overraskelse, da hun proklamerede, at hun ville abdicere d. 14. januar – 52 år efter at Kong Frederik IX var død og hun selv blev udråbt som Danmarks dronning.

Til Dronning Margrethes 50-års regeringsjubilæum d. 14 januar 2022 blev samtlige soldaterforeninger indbudt til at danne faneborg langs den rute, som dronningen skulle køre i guldkaret. Turen i guldkaret blev udsat 2 gange. Først pga. Covid-19 situationen. Ny dato blev planlagt til d. 10. september. Denne dato blev også aflyst pga. Dronning Elisabets død d. 8. september. Fejringen med at danne faneborg løb så endelig af stablen d. 12. november 2022.

Jan Lohmann og John Pedersen fra Assens Marineforening besluttede at tage af sted for at være med i faneborgen i København. Efter at have afhentet et medlem fra Svendborg Marineforening i Nyborg får vi lige venstre forhjul ned på motorvejen da al trafik går i stå. Storebæltsbroen var lukket p.g.a. en selvmordskandidat på højbroen. Der ventede vi så i 3½ time og nåede således ikke til København i rette tid, men vendte om og kørte hjem da vejen åbnedes igen.

Med baggrund i dette mislykkede forsøg på at komme til København for at fejre Dronningen, besluttede Jan og John så, at vi ville drage til hovedstaden for at være med i faneborgen i forbindelse med tronskiftet.

Forsvaret stillede busser til rådighed, og vi var 93 mænd fra forskellige soldaterforeninger, der tog med fra Nyborg kl. 08.45 d. 14. januar. Vi skulle være inden for afspærret område ved Holmens Kirke inden kl. 11.

Vi stillede op sammen med flere hundrede andre på kirkens område og fik først lov til at komme inden døre ca. 11.30. og kl. 11.45 blev alle kommanderet ud igen for at stille op i grupper af de forskellige foreninger.

Der var tilmeldt 200 faner/flag med en fane-/flagbærer og en løjtnant – altså ca. 400 personer. Der kom så 600 faner/flag og dermed blev organiseringen voldsomt omfattende.

Det var først meningen at alle soldaterforeninger skulle stille op ved kantstenen ud for Holmens Kirke, men på grund af det store opbud af flag/faner blev alle civile flag/faner kommanderet over på den anden side af gaden over for kirken.

Marineforeningen blev, som de sidste, opstillet i to geledder ved kantstenen over for Holmens Kirke nær hjørnet af Holmens Kanal og Ved Stranden nærmest Christiansborg Slotsplads.

Alle var på plads ca. kl. 13.00 og kl. 13.25 kom de kongelige forbi på vej mod Christiansborg Slot.

Fra første færd var det meningen at alle flag- og fanebærere kunne komme over i Holmens Kirke og få varmen mens der holdtes statsråd og andre ting på Christiansborg indtil de kongelige skulle køre tilbage kl. 15.45.

På grund af de mange flag/faner turde ledelsen ikke lade os forlade pladserne, da der var så mange tilskuere, at det ville være umuligt at komme tilbage på plads med flag og faner. Så pladserne blev holdt og vi udholdt kulden et par timer mere.

Ca. 15.50 kom den kongelige familie retur fra Christiansborg og lidt senere kom Kong Frederik og Dronning Mary forbi, nu i karet, så alle kunne se kongeparret og hylde det.

Flag-/faneborgen kunne nu aftræde og alle samledes på pladsen ved Holmens Kirke for at rigge af.

Vor bus kom og hentede os kl. 17.10 og turen i en dejlig varm bus kunne begynde. Kl. 17.50 var vi i Nyborg og kunne køre hjem efter en lang og begivenhedsrig dag i kongeligt selskab København.

/ John Pedersen

FLAGDAG FOR DE UDSENDTE.

Den 5. september er Flagdag for vores udsendte.

Assens kommune, Assens Marineforening og Garderforeningen stod for arrangementet som foregik ved flagmasten i Marineforeningen. Der  var mødt 9 flag og faner op, og kl. 16.00 bød Tom Kristensen velkommen. Heidi Nordquist fra Assens Harmoniorkester spillede ”Last Post” og ”I Danmark er jeg født”  Derefter var det Borgmester Søren Steen Andersen der holdt tale. Derefter spillede Heidi Nordquist ”Det er et yndigt land”. Søren Hansen fra Assens Marineforening bød indenfor til kaffe og lidt kage.

Efterfølgende var det DIF konsulent Thomas Gram der fortalte om DIF´S aktiviteter/indsatser med fokus på projekt RIDE4REHAB.

Fyn rundt for bevaringsværdige træskibe

Assens Marineforening er med hvor det sker.

Mandag den 24. juli var dagen hvor havnen i Assens igen var fyldt godt op med skibe ved kajen, og med mennesker og andet godtfolk som tilskuer.
Shanty koret Die Hornblower fra Tarp var kommet for at underholde sammen med Shanty Koret fra Assens Marineforening på havnen om eftermiddagen. Der var musik god stemning, og masser af mennesker på havnen, og heldigvis viste vejret sig fra den gode side.
Tirsdag morgen var de morgenfriske som sædvanlig klar til at servere morgenmad for sejlerne inden turen gik videre til Dyvig på Als. Da de bevaringsværdige træskibe var lagt fra kaj, og med kursen sydover ankom skoleskibet Danmark til Assens.

Shanty Koret fra Assens Marineforening underholdt på havnen da de bevaringsværdige træskibe var i Assens.
Shanty Koret Die Hornblower underholdt også på havnen sammen med Shanty Koret fra Assens Marineforening