Ølsmagning i Marineforeningen
Ølsmagning i Assens
Marineforening lørdag den 9. maj 2026 kl. 11-13.
3 maritime foreninger i Assens – Assens Marineforening, foreningen for Assens
Gl. Bagfyr og Assens Sømandsforening havde i fællesskab arrangeret en speciel
øl-smagning i Assens Marineforening lørdag den 9. maj 2026. Det var fjerde år
arrangementet blev afholdt
30 forventningsfulde medlemmer fra de
forskellige foreninger havde meldt deres ankomst.
Den lokale amatørbrygger Ole Aabro Hansen fra Aa havde tilbudt at levere sit
hjemmebrygget Kölsch fra Tyskland, Irish Red Ale fra Irland, American Amber Ale
fra USA og Havrestout med kaffe fra England.
– brygget lokalt og med en speciel lokal
variation.
Desuden havde andre lokale producenter tilbudt at levere lidt fast føde som
supplement til smagning.
Helge Andersen leverede lækker lokal produceret spegepølse, leverpølse og
hjemmerøget mørbrad.
Lene Lohmann havde bagt lækkert rugbrød og Poul Nielsen havde leveret lokal
rygeost med pynt.
Søren Edlefsen leverede lokal krydderfelt som bindemiddel mellem rugbrødet og
pålægget.
Efter megen kritik blev der i år anvendt smør under rygeosten.
Ole – brygmesteren – leverede en flot fortælling om alle produkterne – Desuden
kom han med et fyldestgørende foredrag om de andre produkter og andre emner.
Ingen af deltagerne var efter foredraget i tvivl om hvordan produkterne var
produceret – herunder anvendelsen af humle og forskellige gærtyper.
Ole Aabroe Hansen er cand. mag i dansk og historie – og det med historie – det
fik alle deltagerne bevis for.
Et flot foredrag med mange perler af humoristiske bemærkninger.
Deltagerne fik virkelig smagt på de 4 forskellige produkter – og man må
konstatere, at smagning gav en god appetit. Den lokale produceret faste føde
blev indtaget i store mængder.
Det var glædeligt, at der også deltog ledsagere. Nogle af medlemmerne havde
benyttet dagen til for en flad 50’er at invitere ledsageren på frokost og fri
bar.
I år blev der afholdt en afstemning blandt deltager om hvilken øl der var den
bedste. Red Ale fra Irland vandt suverænt over Kölsch fra Tyskland. De andre 2
øl-typer blev sendt i skammekrogen med nul stemmer.
Et særdeles vellykket arrangement – og der var flere opfordringer om, at ”noget
sådant kan man godt gentage til næste år”. Det var fjerde gang arrangementet
blev afholdt – så nu kan det vist nok kaldes en tradition.
Humøret var højt – tørsten og sulten var også til stede i stort omfang.
Som afslutning blev der budt på en Albani Classic for at få rettet smagsløgene
tilbage til udgangspunktet.
